Kampanj färdtjänst 2022
Att kunna ta sig till och från skolan och olika aktiviteter är något som de flesta tar för givet. Det är inte verkligheten för de barn och unga som är beroende av färdtjänst och rullstolstaxi som transportmedel. Förutom att behöva planera sina resor i förväg kan kunder inte räkna med att alltid komma fram i tid eller att komma fram överhuvudtaget. Ingen skulle acceptera en marginal på 30 minuter innan transportmedlet anses försenat, men så fungerar färdtjänst idag.
Därför har RBU Stockholm skapat en kampanj där vi kräver att politiker och beslutsfattare på allvar granskar förutsättningarna och åtgärdar problemen inom färdtjänst i Region Stockholm.
Berättelser från verkligheten
Vi har samlat berättelser från färdtjänst-användare. Av integritetsskäl är alla anonyma. Detta är ett urval av erfarenheter med färdtjänst.
Berättelse 1
Min dotter skulle till simhallen på eftermiddagen. Kl.9.00 på morgonen ringde assistenten till Samtrans växel och bokade en rullstolstaxi till kl.13.45 för att träffa en kompis framför simhallen kl.14.30. Kl.13.55 hade taxi inte kommit än och då ringer assistenten växeln som menade att de inte hade några lediga chaufförer….de visste inte när taxin skulle komma. Ingen från Samtrans ringde/smsade i god tid att läget var så. Det är så oprofessionellt och så respektlöst. Jag fick skjutsa dottern och assistenten i panik från Nacka till Bromma. Det var tur att jag var ”tillgänglig” fast jag hade andra planer med syskon. Så fungerar färdtjänst i riktiga livet.
Berättelse 2
L skulle på en kompis studentmottagning. När taxin inte kommit efter 20 minuter ringde vi resegarantin där vi satt i telefonkö i en kvart, kanske mer. De sa att bilen var en kvart därifrån så vi väntade. När vi väntat ytterligare en halvtimme ringde vi resegarantin igen (att få tag i en ”vanlig” taxi gick inte, vi försökte det också). Då fick vi samma svar, den var en kvart därifrån. Vi förstod att det inte kan stämma. När de dubbelcheckade med bolaget påstod de att jag avbokat taxin vilket jag såklart inte hade gjort. Det hittade de på för att det inte var lönsamt att ta körningen från oss. En taxi kom så småningom. Då hade vi väntat en och en halv timme och var väldigt sena till mottagningen.
Berättelse 3
L upptäckte att han glömt sitt färdtjänstkort i vår bostad när han satt sig i bilen (plånboken låg kvar i hallen). L ringer sin lillebror som är hemma för att be honom komma med plånboken. Under tiden avbeställer föraren hans resa och säger att L kan få åka om han betalar. Lillebror kommer med plånboken och frågar vad det är fråga om. Föraren säger att L måste hoppa ur, körningen finns inte kvar. L blir utslängd från taxin.
Berättelse 4
Jag skaffade färdtjänst till min dotter när hon fick sin permobil för att kunna få med den. Med anledning av hennes muskelsvaghet har det känts extra viktigt att hon kunnat sitta i en bakåtvänd bilbarnstol. Tyvärr har det inte fungerat bra med färdtjänsten. Av nästan alla chaufförer blev jag först ifrågasatt att hon som var så stor, då fyra år gammal, skulle sitta i en barnstol. Det gjorde att det kändes otryggt. Vissa gånger fick hon sitta framåtvänt.
Det som gjorde att vi nu nästan slutat åka färdtjänst är att chaufförerna vid flertalet tillfällen inte vetat hur de ska montera stolen på ett trafiksäkert sätt. Den absolut sämsta upplevelsen här i Stockholm var efter ett besök med permobil på nya Karolinska. Efter en väldigt lång väntan kommer bilen och chauffören trycker bara in stolen mellan två säten utan att förankra den överhuvudtaget. När jag påtalar att det inte är ok försöker han sätta fast den men misslyckas. Han ringer en kollega som efter ytterligare väntan så till slut kör oss hem.
Vid en resa till Göteborg provade vi att beställa utomlänsbiljetter och sedan ansöka om Riksfärdtjänst när vi fick reda på att vårt tåg var inställt mellan Göteborg och Alingsås. Det jobbigaste som jag såg framför mig skulle kunna hända gjorde det när taxin strulade så vi missade vårt tåg. Bilen var sen och när den till slut kom fram hade chauffören inte med sig någon bilbarnstol. Han föreslog att min muskelsvaga fyraåring skulle åka på en vanlig bälteskudde, vilket jag avböjde. Han ringde då efter en kollega. När denna kom var det på gränsen till att vi skulle hinna till vårt tåg. Efter flertalet misslyckade monteringar av bilbarnstolen, där han sa att den satt säkert och jag sedan lätt kunde välta omkull hela stolen, missade vi vårt tåg. Numera tar vi egen bil och lämnar permobilen hemma.
Berättelse 5
När min dotter började fjärde klass bytte hon skola och beviljades skoltaxi. Men då det tog 14 dagar för skoltaxi att komma igång fick vi börja med färdtjänst. Vi beställde i god tid taxi för samtliga dagar, samma tid med marginal för första lektionen.
Förvåningen och frustrationen var stor när taxin inte dök upp på morgonen som avtalat. Ännu större blev den när kundtjänst menade att färdtjänst inte räknas som sen förrän 30 min efter bokad tid för hämtning. Störst blev frustrationen när resegarantin meddelade att det tyvärr inte fanns någon annan bil att skicka!
En 10-åring som börjar ny skola är alltid nervös, en 10-åring i rulle som ska möta blickar, frågor och fördomar är ännu mer nervös. Att komma mer än en timme försent i en stor buss gör inte första dagen lättare….
Det här är bara några berättelser om hur tjänsten inte fungerar. Om du som läser detta har något som du vill dela med dig av får du gärna mejla oss på kontakt@stockholm.rbu.se
Vad säger barnkonventionen?
Paragraf 6 i Barnkonventionen säger att ”alla barn har rätt till liv och utveckling” (här finns hela eller delar av barnkonventionen att ta del av FN:s konvention om barnets rättigheter | barnkonventionen.se).
Att kunna ta sig till och mellan olika platser och människor är en förutsättning för att kunna utföra sina intressen och ha ett socialt liv. När ett barn kommer upp i tonåren vill de flesta bli mindre beroende av sina föräldrar. Detta är endast möjligt om tjänster runtomkring fungerar, som transport till exempel. En tonåring vill inte gärna och ska inte behöva vara beroende av sina föräldrar.
Våra krav är
- att alla barn har rätt att komma i tid till skola och andra aktiviteter
- att alla barn har rätt att resa säkert med färdtjänst
- att föräldrar ska känna sig trygga med att deras barn åker med färdtjänst
Kontakt
Har du frågor om kampanjen eller av annan anledning vill komma i kontakt med RBU Stockholm så får du gärna mejla kontakt@stockholm.rbu.se
Vill du engagera dig?
Oavsett om du är direkt berörd eller inte av problemet så får du gärna stötta RBU Stockholm i vårt viktiga arbete att se till att barn och unga kan maxa sina liv. Stötta oss gärna genom att bli supporter-medlem, all info om medlemskapet hittar du här
Följ oss gärna också i sociala medier, vi finns på Facebook och Instagram!